Voiko joogasta olla hyötyä työhyvinvointiin?

Joogaa voi harjoittaa kuntoilumielessä, terapiana tai parantaakseen kehonsa tasapainoa ja liikkuvuutta. Joogasta on ollut apua lukemattomille ihmisille ympäri maailman. Erilaisten asentojen, meditaation ja hengitysharjoitusten kautta jooga auttaa keskittymään, parantaa stressinhallintaa, antaa kykyä käsitellä tunteita ja opettaa myös rentoutumaan sille varattuna aikana. Tällaiset taidot parantavat yksilön kompetenssia myös työelämässä.

Yhä useampi suomalainen tekee istumatyötä näyttöpäätteen ääressä. Jatkuva istuminen ja koneen näpyttely aiheuttaa niska- ja hartiavaivoja sekä selän alueen ongelmia. Työn vastapainoksi tulisi jaksaa urheilla ja liikkua vapaa-aikana, mutta ruuhkavuosien aikana siihen on harvoin aikaa – tai voimia. Työongelmat voivat painaa mielessä myös vapaa-aikana, sillä jatkuvista muutoksista aiheutuneet ja lisääntyneet paineet on vaikea jättää taakseen työpaikan oven sulkeuduttua. Kärsimme stressistä ja henkisestä pahoinvoinnista istumatyön aiheuttamien fyysisten ongelmien lisäksi, mikä näkyy työnantajalle heikentyneenä tuloksena ja sairaspoissaoloina.

Hyvinvointialan yrittäjät ja joogakoulut hereillä markkinassa

Moni hyvinvointialan yrittäjä on alkanut vastata näihin tämän päivän työelämän haasteisiin tarjoamalla palveluitaan suoraan yrityksille. Yritys ei tietenkään voi säädellä henkilökuntansa vapaa-ajan askareita, mutta yritys voi mahdollistaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia kohentavan toiminnan työajalla. Jos työnantaja katsoo, ettei sillä ole varaa vapauttaa edes viittätoista minuuttia viikossa työntekijöidensä hyvinvoinnin parantamiseksi, se voi tarjota mahdollisuutta liikuntaan lounasajalla, kahvitauolla, tyky-päivinä tai työajan ulkopuolella. Liikuntasetelit ja työpaikan kuntosalin vapaa käyttö ovatkin jo tuttuja juttuja, mutta miltä kuulostaisi jooga-aamiainen joka perjantai ennen töitä, tai maanantai-illan meditaatio?

Meditaatio ja joogahetki kesken työpäivän

Jopa 10 – 15 minuutin harjoitus irrottaa hetkeksi arjesta, eli antaa perspektiiviä työhön ja sen haasteisiin. Erityisesti reklamaatioiden parissa työskentelevillä asiakaspalvelijoilla tällaiset tauot ovat toivottuja, sillä on raskasta kohdata ärsyyntynyt asiakas toisensa perästä. Venyttely ja lihaskuntoharjoitukset kuntouttavat ja ehkäisevät erilaisia vammoja ja kiputiloja. Jooga nostaa kuntoa, mutta myös kasvattaa kehotietoisuutta, jotta löytäisimme parempia työasentoja.

Jos mietit, miten tämä koko paletti voidaan järjestää työpaikalla, niin kannattaa aluksi katsoa joogaamiseen soveltuvat urheiluvaatteet. Kun vaatteet on sopivat ja joogamatto hankittu, niin ei kun matto kainalossa ja joogahousuissa esimiehen puheille ja selvittämään, miten toimistojooga onnistuisi.

Miten joogaa voisi harrastaa esimerkiksi toimistossa?

Viikon joogahetki voi olla kaikille yhteinen rutiini, esimerkiksi puoli tuntia joka keskiviikko. Toinen vaihtoehto on tarjota henkilökunnalle tila, jossa he voivat tehdä haluamansa joogaharjoituksen sille päälle sattuessaan. Ehkä jostain komerosta voisi tuunata minijoogastudion? Ainoa tarvittava väline on joogamatto, minkä saa noin kolmellakymmenellä eurolla, sekä pesuainesuihke sen puhdistamiseksi käytön jälkeen. Ohjattua joogaharjoittelua varten voi yritys ostaa lisenssin joltain online-joogaa tarjoavalta toimijalta. Tällaisia video-opetuksella toimivia pikkuisia joogastudioita on nykyään jopa lentokentillä!
On olemassa myös istumajoogaa.

Työnantaja voi hankkia tietokoneohjelman, mikä muistuttaa silloin tällöin työntekijää pitämään pienen tauon joko venytellen työpöydän ääressä tai istuen hetken silmät kiinni ja meditoiden. Helppoja liikkeitä, mihin ei tarvita muita työvälineitä kuin tuoli, ovat esimerkiksi eteentaivutus, mikä lisää verenkiertoa aivoissa ja rentouttaa hermostoa, tai selkäkipuja helpottavat, istuen tehtävät selänkierrot. Liikkeitä voi käydä aluksi ohjaamassa joogaopettaja, jotta kunkin yksilölliset tarpeet tulisivat huomioitua ja jokainen saisi harjoituksesta parasta apua itselleen. Esimerkiksi iskias tai raskaus asettaa rajoituksia joidenkin liikkeiden suorittamiselle.

Sihteerin töitä toimistossa

Työhyvinvointipäiville voi varata muutakin ohjelmaa kuin ryyppyristeilyn! Hyvinvointivalmentaja tai joogaohjaaja voi tulla vetämään jonkin dynaamisen joogaharjoituksen, minkä päätteeksi rentoudutaan tunnin yin-joogassa, eli tehden pitkäkestoisia ja nautinnollisia venytyksiä. Tämän jälkeen voidaankin nauttia kevyt ja terveellinen lounas esimerkiksi kuusenkerkkämehun kera. Yksi hyvä vaihtoehto on luontojooga.

Luontojooga on zen-kävellen tehty metsäretki, minkä aikana tehdään erilaisia keskittymisharjoituksia, joilla parannetaan luontoyhteyttä. Hidas ja kaikkia aisteja aktivoiva kävely on ihan uusi tapa havainnoida ympäristöä ja saada ajatukset pois huolista ja murheista. Luontojoogaan kuuluu myös helppoja, kaikille sopivia joogaharjoituksia, mitä varten ei tarvitse pakata mitään mukaan. Tällainen luonnon ja oman itsen kuuntelemiseen keskittyvä harjoitus on terveellistä itse kullekin, sillä se parantaa muistia ja keskittymiskykyä, lisää elinvoimaa ja antaa välineitä käsitellä stressiä.